Om Palæo – Primal Gastronomi

Palæo gør op med idéen om at take-away og fast food skal være usundt. Vores produkt er stenaldermad – mad der tager udgangspunkt i teorien om, at vores fordøjelsessystem ikke har ændret sig i takt med industrialiseringen af vores madproduktion.

Det betyder fravalget af hurtige, forarbejdede kulhydrater i form af fx. korn. Det betyder fravalget af sukker og unødig forarbejdning. Og så betyder det tilvalget af de gode, friske råvarer i form af vores madkunsts byggeklodser: kød, æg, grøntsager, frugt og nødder.

Det kalder vi Primal Gastronomi.

 

Mere konkret information omkring Palæo (Paleo)

Denne tekst er skrevet af Emil Steen Steensen stifter af Paleo Danmark gruppen på Facebook.

Traditionel Paleo – Paleo 1.0

Loren Cordain er uden tvivl en af “grundlæggerne” til den paleo kost vi kender til i dag. Han har ikke opfundet diæten (livstilen), men hans videnskabelige arbejde har i hvert fald kortlagt hvad vores forfædre spiste. Udgangspunktet her er, at man imiterer en palæolitisk kost så meget som muligt, og derfor ikke indtager neolitiske fødevarer, så som mælk.

 

Tilladte fødevarer

  • Magert kød, indmad og vildt kød
  • Fisk og skaldyr
  • Æg
  • Alle grøntsager
  • Alle frugter
  • Nødder og frø

 

Fødevarer i moderation

  • Acceptable olier: oliven, avacado, hørfrø m.fl
  • The, kaffe, vin, øl – et par genstande om ugen
  • Tørret frugt og nødder blandet med tørret/frisk frugt

 

Undgå disse fødevarer

  • Mælkeprodukter
  • Korn og korn-lignende frø
  • Bælgfrugter
  • Stivelsesholdige grøntsager, dvs. kartofler mv.
  • Forarbejde og saltholdige fødevarer
  • Fedtholdige stykker kød
  • Alle sodavand og lignende
  • Søde sager som slik, kager, chips og sukker

 

NB: Loren Cordain har revideret sit synspunkt på flere forskellige ting i hans nyeste bog ”The Paleo answer” samt hjemmeside, hvor han bl.a. bløder op for sit syn på mættet fedt og anbefaler det (han har skrevet hele 7 artikler om mættet fedt). Søde kartofler og yams er gode for aktive folk. Han anbefaler ej heller rapsolie mere.

 

Moderne Paleo – Paleo 2.0

Hvad der generelt gælder for den traditionelle Loren Cordain paleo approach gælder også for Modern Paleo. Under Modern Paleo kan siges at videnskaben går først, og dernæst en hvad-spiste-vores-forfædre-udelukkende tilgang. Fede mælkeprodukter accepteres, for dem der kan tolerere det, da mælkeprodukter er en god kilde til fedt, og passer derfor ind i vores forbrænding – selvom det er en “moderne” fødevare. Dette er måden at imitere vores forfædres kost så meget som muligt, mens det stadig er muligt at indtage moderne fødevarer, da disse passer ind vores forhistoriske metabolisme og måde at spise på.

 

Tilladte fødevarer

  • Alt kød, indmad og vildt kød – også fedt kød
  • Fisk og skaldyr
  • Æg
  • Alle grøntsager
  • Nødder og frø
  • Urter og krydderier

 

Fødevarer i moderation

  • Acceptable olier: avocado, oliven og macadamia.
  • The, kaffe og rødvin – et par genstande om ugen
  • Alle frugter. I prioriteret rækkefølge pga. fruktose:  bær > alm. frugter > eksotiske frugter
  • Tørret frugt
  • Mørk chokolade >70 %
  • Stivelsesrige grøntsager
  • Fede mælkeprodukter som smør, ghee, hårde oste og fløde (38% og over) – NB! Ikke mælk, flødeoste, skyr, mozzarella mv.

 

Undgå disse fødevarer

  • Korn og korn-lignende frø
  • Bælgfrugter
  • Olier som majsolie, sojaolie og rapsolie
  • Sukker
  • Forarbejdede og saltholdige fødevarer
  • Alle sodavand, slik, chips mv.