GLUTENFRI Pasta

Pasta er en klassiker i det flestes hjem. En lækker pastaret er nemlig ofte både smagfuld og nem at lave, hvilket har gjort denne italienske spise til en favorit blandt mange. Desværre indeholder “normal pasta” en stor mængde gluten, da det ofte er lavet af hvedemel.

Hvis du lider af cøliaki eller glutenintolerance, skal du ikke snydes for en lækker pastaret. Der findes nemlig flere forskellige varianter af glutenfri pasta, som er en god erstatning til hvedemelspasta og som smager ligeså godt.

Hos PALÆOs glutenfri webshop, kan du finde forskellige former for glutenfri alternativer, så du nemt og hurtigt kan købe pasta til næste gang, du skal lave spaghetti, lasagne eller en anden ret. Læs videre for at få et overblik over de bedste glutenfri alternativer.

HVAD ER FORDELENE VED GLUTENFRI PASTA

Den største fordel er selvfølgelig, at du slipper for mavesmerter og andre gener hvis du er en af dem, som ikke kan tåle gluten. Der findes flere forskellige og ikke mindst gode alternativer til pasta. Det gælder pasta der er lavet af glutenfri produkter som sojabønner, linser eller kikærter som alle indeholder et højt indhold af protein.

Derudover er glutenfri alternativer som oftest lavet af forskellige ingredienser. På den måde sikrer du en større variation i din kost ved at skifte mellem pasta lavet af bønner, ærter, linser og meget andet. Du kan med lethed finde forskellige typer af glutenfri pasta hvad end om du er til de klassiske penne, fusilli, spaghetti, nudler eller nogle helt andre.

FORSKELLIGE TYPER AF GLUTENFRI PASTA

Majsmel
Glutenfri alternativer der er lavet af majsmel, smager meget som normal hvedemelspasta. Dog har den mere gullig farve og en mere sødlig smag. Ligesom hvedemelspasta, indeholder denne også et højt indhold af kulhydrater og knap så meget protein. Næringsmæssigt er majspasta derfor ikke det bedste valg, men hvis man ønsker et alternativ som minder om normal pasta, er det et godt valg.

Sojamel
Sojamel indeholder et højt indhold af protein og mange kostfibre hvilket gør pastaen både sund og mættende. Denne glutenfri type er meget fyldig i konsistensen, hvilket gør, at den adskiller sig fra pasta lavet af hvede.

Rismel
Der findes flere forskellige alternativer lavet af rismel, den mest kendte er nok den man finder i mange asiatiske retter. En fordel ved denne, er at den fungerer godt i mange wokretter og har en god smag.

Pasta lavet af brune ris minder meget om klassisk fuldkornspasta, den er nemlig både sund og mættende. Den indeholder også generelt godt med bid og smag.

Kikærtemel
Denne type er lavet af mel fra kikærter, hvilket gør at den indeholder et højt indhold af protein og fibre. På grund af dens konsistens og smag minder den ikke så meget om normal pasta, det gør den dog ikke mindre god, tvætimod. Denne glutenfri type vil være et sundt og alternativt bud på en pasta uden gluten.